SMDF
Svensk Förening för Matematikdidaktisk Forskning
 
 


 
SMDF:s sommarseminarium i Mullsjö 18-19 juni 2000
 
 Program
 
 
Välkommen till SMDF:s första sommarseminarium, som äger rum i Mullsjö den 18-19 juni 2000 i anslutning till SMaL:s sommarkurs!

SMDF:s medlemmar betalar ingen konferensavgift, utan endast resa och mat/logi till självkostnadspris. Kostnaden på Mulljsö folkhögskola för enkelrum (natten sö/må), två luncher, en middag, en frukost och två kaffe är (endast) 650 kr. Den som deltar i SMaL:s sommarkurs från och med middag söndag kväll (som medverkande eller betalande deltagare) betalar 100 kr för lunch + e.m. kaffe på söndagen. Betalning sker direkt till Mullsjö Folkhögskola i samband med incheckningen. (Den som önskar betala på annat sätt meddelar det i samband med anmälan)

Mullsjö Folkhögskola har en egen hemsida:   http://www.mullsjo.se/mfhs/
Information om SMaL:s sommarkurs hittar du via SMaL:s hemsida:   http://www.smal-matte.com/
 
Anmälan till SMDF:s sommarseminarium görs (enklast med svarsmail) senast den 4 juni till undertecknad per e-mail eller fax.
E-mail:  chber@mai.liu.se
Fax: 013-100746
Ange om du har särskilda önskemål om mat (vegetariskt/allergisk...) eller något annat. 
Kontakta mig för eventuella frågor med e-mail eller per telefon (kontorstid) 013-282984.

Varmt välkommen med din anmälan!

Christer Bergsten
för SMDF
 


PROGRAM
 

Söndag 18 juni
 
12.00-13.00
Lunch

13.00-15.00
Diskussion utifrån medlemmars korta introduktioner:

Maria Bjerneby Häll,
Metod- och innehållsfrågor vid planering av intervjuer med lärarstuderande om praktikerfarenheter och synen på matematik och matematikundervisning

Ulla Runesson,
Diskussion kring projektet National features in mathematics teaching in Hong Kong and Sweden? The case of fractions

15.00-15.30
Kaffe

15.30-17.30
Jim Hiebert,
What We Can Learn About Mathematics Teaching from the TIMSS Video Study
Abstract:
I will review the TIMSS Video Study of Teaching and show some selected findings, including some video clips of teaching in U.S., Germany, and Japan. Several major points will be abstracted from these results, including the fact that teaching is a complex system, not a collection of individual features, and that teaching is a cultural activity. The TIMSS-R Video Study of Teaching, currently underway, will be previewed to confirm these points. Implications for conducting research on classroom teaching and for improving teaching will be discussed.

19.30-
Middag (preliminär tid)
 

Måndag 19 juni
 
8.15-8.50
Morgonmöte med SMDF:s medlemmar om SMDF:s framtida verksamhet
Information om forskarskola matematik med ämnesdidaktisk inriktning (Gerd Brandell)

9.00-10.00
Jim Hiebert & Diana Wearne,
How Other Countries Teach Mathematics: What Can We Learn About Ourselves?
Abstract:
We will review some of the videotapes of eighth-grade mathematics teaching from the TIMSS Video Study of Teaching to show the typical methods of teaching in the U.S., Germany, and Japan. These methods are so consistent within each country that they seem to be based on a "mental script" that teachers in a country share for how to teach mathematics. Is there such a script in Sweden? With the participants' help, we will explore the nature of the Swedish script(s). We will use a mathematical topic that can be taught to students of all ages to illustrate the way in which lessons can be designed to fit different scripts.

10.30-12.00
Diskussionpass med Jim Hiebert & Diana Wearne utifrån deras presentation kl 9-10.

12.00-
Lunch och avslutning

 

 Upp igen

 Till medlemssidan


Senast uppdaterad 2000-06-12 av  Christer Bergsten